¤ Pluxus - Solid State  ¤



Pluxemburg 2006/Kompakt 2008
www.kompakt-net.de

1. Transient, 2. Perm, 3. Bootstrap, 4. Kinoton, 5. Forth, 6. Contax, 7. Corrose, 8. Sansui, 9. Solid State, 10. Slow Peel


Szwedzkie trio Pluxus dziaa ju rwno dekad. Kiedy jego czonkowie powoali do ycia formacj, na lokalnej scenie roio si od wykonawcw techno i house. Dlatego postanowili gra inaczej - inspirujc si dokonaniami Jean-Jacquesa Perry, Kraftwerku i Devo oraz wykorzystujc klasyczne instrumenty elektroniczne w rodzaju syntezatorw i samplerw, stworzyli nieco lekko infantyln wersj electro-popu, ktra szybko zdobya spor popularno w ich rodzinnym kraju. Z czasem granie w tym stylu znudzio im si. Dlatego postanowili zresetowa sw twrczo i zacz wszystko od nowa. Efektem tego jest album "Solid State", ktry ukaza si w 2006 roku nakadem wytwrni Pluxemburg. Kiedy usysza go Michael Mayer, tak spodobaa mu si muzyka Szwedw, e postanowi dokona reedycji pyty nakadem wasnego Kompaktu.

Rzeczywicie - niezwyka to muzyka. Sebastianowi Teschowi, Adamowi Kammerlandowi i Andersowi Ekertowi udao si stworzy now warto - z jednej strony czerpic ze schedy lat 80-tych (synth-pop, electro, minimal wave), a z drugiej - z dorobku gwiazd IDM, click house`u i dub techno. Najtrudniejsze do sklasyfikowania s na tej pycie podkady rytmiczne - raz oparte na rwanych bitach, jakby odtwarzanych od tyu ("Transient"), a kiedy indziej na miarowych pochodach basu i bbnw ("Bootstrap"). Jedynie w dwch nagraniach, gdzie pojawiaj si poamane rytmy uzupenione chrzszczcymi efektami, sycha wyrane echo wpyww pionierw elektroniki do suchania z Warpu ("Sansui" i "Slow Peel"), a w dwch innych - echo dokona mistrzw cyfrowego dubu z Berlina ("Contax" i "Solid State").

Na tych masywnych i wolnych bitach osadzone s melodyjne partie klawiszy. Przybieraj one oniryczne brzmienie ("Perm"), ukadaj si w nisko wiszce chmury skbionego dwiku ("Bootstrap"), atakuj nowomodnym warczeniem ("Forth") i brzczeniem ("Corosse") lub delikatnie koj, tworzc bajkowy klimat ("Sansui").

Od czasu do czasu Szwedzi wprowadzaj do swych nagra sample akustycznych instrumentw. Jest tu miejsce na melancholijne piano ("Bootstrap"), subteln gitar ("Kinoton") oraz tskne banjo ("Transient"). Ba - w jednej kompozycji sycha nawet co w rodzaju przetworzonej wokalizy ("Contax").
Wszystko to oplecione jest znanymi z estetyki click studyjnymi defektami - szumami i trzaskami, ukadajcymi si w gst siatk toksycznych dwikw ("Bootstrap").

Warto zwrci uwag na Pluxus - "Solid State" to fascynujcy przykad na to, e w elektronice nadal mona stworzy co nieoczywistego.

Pawe Gzyl / www.gaz-eta.vivo.pl

-- Pawel Gzyl [30 maja 2008]



ostatnie recenzje autora:
Black Dog, The - Further Vexations -- [14 maja 2009]
Pendle Coven - Self Assessment -- [14 maja 2009]
Cabaret Voltaire - Kora! Kora! Kora! -- [13 maja 2009]
Point 7 - What? -- [13 maja 2009]
Aux 88 - Mad Scientist -- [13 maja 2009]
  wicej...

powrt do recenzji »


Szukaj:

nowe na stronie:
Decondition ‎&…
Maison Close –…
Nyodene D – Eden…
Consumer Electronics…
Nova - Utopica Musa
SPK - Zamia Lehmanni…
Feanch, Dutour, Lubat…
The Third Eye Foundati…
Dissonant Elephant - 5…
Club Alpino - Woouldy
Club Alpino - Tunga
Roman Wierciski - We ar…
Jan Grnfeld - Music f…
Simfonica - Song of the…
Roman Catholic Skulls…
Chvad SB - Phenomenali…
Lonsai Maikov - Dce…
Robert Henke w Chorzowie
Dog in the Evening…
Sublamp - Cathedrals o…
wicej »

polecamy | wicej »

© 1996-2022 postindustry.org


wygenerowane w 0.011 s.