¤ XV Parwek - muzyka experymentalna i haas... ¤

Wywiad z Bartkiem Kalink (XV Parwek) dla postindustry.org. Pytania zadawa ATW. Strona projektu (i zarazem wydawnictwa): http://xvp.pl

1. Jako XV Parwek nagrywasz i wydajesz od roku 1994 – szesnacie lat, spory kawaek czasu. Podobno Masami Akita zapytany kiedy, jak dugo ma jeszcze zamiar nagrywa, odpar: „Nie mam powodu, aby przesta”, a byo to ju wtedy, gdy legitymowa si bogat dyskografi. A co ty by odpowiedzia na tak samo postawione pytanie?

Czsto zastanawiam si, co innego mgbym robi, ale jak dotd nie znalazem lepszego zajcia. Pewna mieszanka haju i rwnowagi wytwarzana podczas grania muzyki jest trudna do zastpienia. Czemu publikuj swoje nagrania? Rozsdna publikacja umoliwia komunikacj, a czasem komuni.

2. Na swojej stronie piszesz, e „XV Parwek to projekt muzyki eksperymentalnej i haasu”. No wanie – czy uwaasz tworzone przez siebie dwiki za „muzyk”? Co waciwie znaczy wedug Ciebie to pojcie i czy jest ono dla Ciebie istotne w kontekcie XVP? O ile wiem, to na przykad GX Jupitter-Larsen z The Haters zwyk twierdzi, e to, co robi, to nie muzyka, ale po prostu haas, co zupenie innego – i e najlepiej myle o tym wanie jak o nie-muzycznym haasie.

Noise to w wikszoci muzyka, gatunek muzyczny. Stwierdzenie GX-a jest wspaniale odwieajce, w tym sensie, e pozwala odrzuci reguy oraz kontrol, i dostrzec energi zawart w chaosie. Oba te aspekty – konstruktywny i destruktywny, wspistniej w tej dziedzinie i by moe jest to gwna przyczyna trudnoci w obiektywnej ocenie zjawiska, jak i rdo jego witalnoci. Wracajc jeszcze do GX-a, taki haas zupenie niemuzyczny, zawsze ma wane miejsce w moim sercu, jednak skoro ju GX nagrywa go w sposb doskonay, to trudno byoby powici si takiemu nurtowi cakowicie tak jak on.

3. W twrczoci XVP, oprcz np. inspiracji muzyk konkretn czy dadaizmem i surrealizmem, dostrzegam co, co nazwabym „dziecic wraliwoci”, takim niefrasobliwym, „niewinnym”, „poczciwym” podejciem do tworzenia. Jakby skomentowa tak interpretacj?

Poczciwo i niewinno to optymalna strategia dla prawdziwie przebiegych i pozbawionych zudze.

4. Kontynuujc wtek rozpoczty w poprzednim pytaniu: co sdzisz o tak silnie obecnej na scenie noise (a przynajmniej u wielu wykonawcw) estetyce prowokacji, patologii, expozycji okropiestw etc., tych wszystkich okadkach z niewieymi zwokami i tytuami w rodzaju „When I Rape Heroin-Addicted Sluts” etc.? Nigdy nie korcio Ci, by wej w tego typu „folklor”?

Dla niektrych, np. dla Mikko z Freak Animal, potrzeba wizania ektremalnego dwiku z ekstremalnym przekazem werbalnym jest autentyczna i szczera. W ich przypadku ma to gboki sens, tak jak w przypadku GX-a wizanie ekstremalnego dwiku z rozpadem i entropi. W wielu innych przypadkach, bywa to pewnego rodzaju schemat, przy czym schemat rwnie nie musi by czym negatywnym, przecie w innych silnie skodyfikowanych gatunkach, jak punk/hc, czy metal, take istniej dobre, nietuzinkowe zespoy i nagrania. Niewtpliwie jest to atwe i dlatego naduywane. Mnie jako do tej pory nie korcio, moe jak wejd w taki „folkor” w realu, czego wolabym unikn.

5. I skoro zeszo na noise… Czy w ogle czujesz si czci tego gatunku, tej sceny? W gruncie rzeczy tylko pewna ilo (moe nawet nie wikszo) parwkowych nagra podpada pod harsh noise…

Noise to nie tylko harsh noise, szczeglnie w ostatniej dekadzie (po Wolf Eyes). Czuj si czci dlatego, e na tym si wychowaem, a take dlatego, e jest z tym zwizany sprawdzony sposb dziaania, sie kontaktw, niezalenie od niuansw stylistycznych. Czasem „noise” oznacza co, co inni robi pod innym szyldem jako profesjonalici.

6. Wydae kompilacj „ciany” i zaprezentowae na niej take swoje kawaki. Co takiego jest interesujcego, przycigajcego w tym monotonnym podgatunku, jakim jest Harsh Noise Wall?

HNW to taki powrt harsh noise do korzeni. Po modzie na rozwijanie techniki i stopnia skomplikowania, kto zwrci uwag, e mona na odwrt i powsta kult monolitycznej ciany haasu. Tak akcj i reakcj mona zaobserwowa w wielu innych gatunkach, momentach. Doceniam HNW za inspiracj, ale szybko daem sobie z nim spokj, nie chc by ekstremalny dla bycia ekstremalnym.

7. Niektre materiay wydajesz pod innymi nazwami, ni XV Parwek, nawet jeli nie s to kolaboracje. Co decyduje o tym, e dany album nagrywasz pod szyldem side-projectu (np. Implied Flare, Innovative Noodle Culture, Miota – czy po prostu jako Bartek Kalinka)?

Nie ma to dla mnie wikszego znaczenia, najpierw wydawaem skrajnie rne rzeczy jako XVP, teraz mgbym przyjmowa inn nazw na kad kolejn pyt.

8. Jeszcze odnonie side-projectw: Miota to nazwa projektu, albumu – czy jednego i drugiego? Bdzie co wicej w ramach tego przedsiwzicia?

To nazwa projektu. Czy co jeszcze bdzie, nie wiem.

9. Na moim biurku stosik pyt z XV Parwek jest do atwo rozpoznawalny – ze wzgldu na charakterystyczny rowy kolor sporej czci wyda. Takie jest te to twojej strony internetowej. Dlaczego wanie ten kolor? I oglnie – skd ten koncept rcznie robionych okadek z papieru etc.?

Kolor rowy – antyestetyka w czystej postaci. Rcznie robione okadki z papieru z nienajgorszej jakoci kolorowym drukiem na nalepkach – prbuj miesza radykalne DIY z odrobin dbaoci o kocowy efekt i pprofesjonalizmem. Chodzi o to, eby pyta i opakowanie amay troch standardy przyzwoitoci w tej dziedzinie, a jednoczenie wydaway si wizualnie co warte. Chwilami mam do tych rowych kopert i uywam czego innego. Wydaem ostatnio rwnie spor liczb kaset, w normalnych pudekach, jednak niektrzy chyba programowo je pomijaj.

10. Chciabym zapyta o szczegy kompozycyjne, proces kreacji nagra XV Parwek. Jak powstaje twoja muzyka, jakiego uywasz sprztu, oprogramowania, ile dwikw jest „znalezionych”, a ile syntezowanych elektronicznie etc.? W jakim stopniu twj osprzt „studyjny” rni si od tego, z czego grasz na koncertach?

W ostatnich latach uywam syntezatorw, instrumentw muzycznych (akordeon i gitara akustyczna), paru efektw oraz dwikw konkretnych. Te ostatnie jednak stosuj raczej jako cae oddzielne warstwy na wieloladzie (wielolad to obecnie komputer), a nie jako przetworzone ptle czy sample. W ogle sporo pracuj na wieloladzie, podczas gdy wczeniej usiowaem eby wszystko byo „na ywo”. Czsto mieszam elektronik z dwikami akustycznymi, oraz haas z dwikami muzycznymi, lub pmuzycznymi. Najpierw byy to oddzielne rodowiska, niemoliwe do poczenia (jak poczy harsh noise z popem?). Mino troch czasu i te warstwy zaczy si przenika, np. drony akordeonowe dobrze si mieszaj z nieco bardziej trzeszczcymi dronami syntezatora analogowego, albo ze sprzeniem, a gitara akustyczna (stalowe struny) dobrze brzmi w towarzystwie surowych odgosw np. uderze kamieniem o kamie. Tak to obecnie wyglda. Na ywo uywam nadal gwnie elektroniki (np. syntezator + wzmocniona blacha), eby przenie na scen wielolad, musiabym zaoy zesp, a to jest trudne.

11. „Dziwaczna minimalistyczna akustyczna muzyka folk z elementami muzyki konkretnej.”, „Tzw. "pyta pop". Instrumenty muzyczne graj melodie, perkusja gra rytm.” Czy etykietowanie tych nagra („Memorable Bad Moods” i „Prne przepatrywanie ktw” jako „folk” i „pop” to rodzaj przewrotnej zmyki, czy te rzeczywicie postrzegasz je w ten sposb?

Cae szczcie s sample audio do odsuchu, wic opisy tekstowe nie musz by dugie, ani cakiem na serio. Wic zawieraj jakie proste skojarzenia bez roztrzsania.

12. Jak powszechnie wiadomo, Akifume Nakajima (Aube) narzuca sobie na kadym albumie ograniczenie w postaci wykorzystania tylko jednego rda dwiku (np. wody, ognia, drutu, blachy, papieru etc.). Spotkaem si kiedy z jego wypowiedzi, w ktrej przyrwnywa taki sposb tworzenia do swojej pracy zawodowej projektanta przemysowego – i chwali sobie takie „utrudnienie”. Czy ty te praktykujesz takie co, albo masz zamiar?

Samoograniczanie si na rnych poziomach jest bardzo przydatne przy tworzeniu muzyki. Gdy przybiera jak spektakularn form, mona tak jak Aube, ogosi to i zrobi z tego swj gwny motyw marketingowy. Jednak nie mam nic takiego w planach, bo musiaoby to by co, czego nikt jeszcze nie zrobi, a takich rzeczy nie da si przewidzie.

13. Nagrania XV Parwek i twoich pobocznych projektw s na og do surowe, szorstkie, nieociosane – w tym sensie, e nie stosujesz jakiego wytwarzania atmosfery poprzez jaskiniowe echa i pogosy, ambientowe pady i tym podobne. Czemu wanie tak?

Faktycznie, mimo wszystkich zmian, stale nie lubi pogosw, nie lubi ambientu i nie lubi tzw. atmosfery. Czemu? Nie wiem.

14. W latach 2000-2005 zagrae 8 koncertw, a w nastpnym picioleciu – ju 22 (wnoszc z rozpiski zamieszczonej na Twojej stronie). Skd taki wzrost aktywnoci? To bardziej kwestia twojego zainteresowania koncertowaniem, czy te dopiero w ostatnich latach pojawi si bardziej przyjazny grunt pod takie granie?

Tak, pojawi si bardziej przyjazny grunt, zdobyem wicej znajomych i nauczyem si troch lepiej gra.

15. Pytanie na zakoczenie  W planach masz „zbir kolaborek XVP, skad: Thaw (Igloodoom), Dawid Chrapla, Mantichora, Krzysztof Trzewiczek, Chefkirk”. Moesz jako przybliy to wydawnictwo?

Od grudnia do kwietnia wziem udzia w sesjach nagraniowych z 4 ludmi, tylko kolaborka z Dawidem Chrapl bya pocztowa. Pierwszy raz mam naraz tyle nie wydanego materiau, a przy tym, mimo e nagrany „we wsppracy”, stanowi pewn syntez moich ostatnich zainteresowa – instrumenty akustyczne, syntezatory i sprzenia w rnych konfiguracjach. Waciwie mgbym si podpisa pod caoci jeli chodzi o moje preferencje, czego nie zrobi tylko dlatego e nie zrobiem go sam. Bd to 2 wypenione po brzegi CDRy, jednak materia jest po ostrej selekcji, bo surowe nagrania nie zmieciyby si i na 5 pytkach. Generalnie wic bdzie to spory kawa dwiku.

-- Adam T. Witczak [13 czerwca 2010]



ostatnie wywiady autora:
Interview with Harry from Audio Gourmet -- [20 lutego 2016]
John Gore / 'kirchenkampf' / Oratory of Divine Love -- [24 marca 2013]
John Gore / 'kirchenkampf' / Oratory of Divine Love -- [24 marca 2013]
Ludola - uani z fantazj -- [10 grudnia 2012]
Panic Bedroom -- [25 sierpnia 2012]
  wicej...

powrt do wywiadw »


Szukaj:

nowe na stronie:
Nova - Utopica Musa
SPK - Zamia Lehmanni…
Feanch, Dutour, Lubat…
The Third Eye Foundati…
Dissonant Elephant - 5…
Club Alpino - Woouldy
Club Alpino - Tunga
Roman Wierciski - We ar…
Jan Grnfeld - Music f…
Simfonica - Song of the…
Roman Catholic Skulls…
Chvad SB - Phenomenali…
Lonsai Maikov - Dce…
Robert Henke w Chorzowie
Dog in the Evening…
Sublamp - Cathedrals o…
Eric Hofbauer Quintet…
Dagshenma - Humane to…
MNL 9 - Morning Mystery
Przypadki Derniere Volonte
wicej »

polecamy | wicej »

© 1996-2022 postindustry.org


wygenerowane w 0.008 s.