¤ Panic Bedroom ¤

Panic Bedroom to wrocawsko-warszawski duet industrialny, ktry wyda dotd jedn pyt i zagra kilka koncertw. Muzyka Karola Ilowa i Szymona Borodziuka to radykalny power electronics poruszajcy niejednokrotnie brutaln tematyk. Nie jest to muzyka lekka, atwa i przyjemna. By moe to nawet nie muzyka, a rodzaj katastroficznej cieki dwikowej, ilustrujcej szalestwa wspczesnego wiata i bestie koca czasu? Bo tak przecie nazywa si debiutancki album Panic Bedroom – “Beasts of the end times”. Przemysowa muzyka dla przemysowych ludzi. Zapraszamy do lektury wywiadu. Pytania zadawa Adam T. Witczak, a odpowiada – Karol Ilow.

Kiedy zacza si wasza fascynacja muzyk industrialn, a kiedy i w jakich okolicznociach narodzi si projekt Panic Bedroom?


Obaj z Szymonem pochodzimy z Radomia i znamy si od czasw podstawwki. W czasie szkoy podstawowej i pocztkw redniej obaj suchalimy muzyki metalowej. Pniej nasze drogi rnie biegy, ja wyjechaem do Wrocawia, Szymon do Warszawy. Rnymi ciekami muzycznymi docieralimy do industrialnych fascynacji. W 2007 roku rozpoczem prac nad tworzeniem industrialnych dwikw z ktrych narodzi si Panic Bedroom. W 2009 roku do projektu doczy Szymon i od tej pory jestemy duetem.

Co oznacza nazwa Panic Bedroom i w jaki sposb komponuje si ona z wasz twrczoci?

Nie doszukiwabym si specjalnych zwizkw pomidzy twrczoci a nazw projektu, cho moliwe, e istniej, bo umys to naprawd zadziwiajcy mechanizm. Interpretacj znaczenia nazwy wol pozostawi odbiorcom.

Muzyka industrialna bardzo czsto epatuje szeroko pojt “tematyk ekstremaln” – a wic nawizaniami do rnych rednio przyjemnych zagadnie, takich jak ustroje totalitarne, choroby psychiczne, patologie spoeczne etc. Czemu suy podejmowanie tej tematyki?

Industrial, a szczeglnie noise, power electronics i gatunki pokrewne to dziedzina ekstremalna. Skoro muzyka jest taka to i tre te takowa bywa. Myl, e w czci przypadkw chodzi o przestrog przed zem, przed moliwoci zataczania k przez histori - szczeglnie w kwestiach takich jak np. systemy totalitarne, ludobjstwa. Stosowanie elementw szokujcych ma czsto za zadanie obudzi ludzi z letargu, zwrci ich uwag na sprawy wane, na obecno zagroenia i to nie jakiego abstrakcyjnego, ale realnego i bliskiego. Szokowanie to jednak do trudna kwestia – duo zaley od sposobu, formy i od wyrazistoci tego, co si robi wok swojej twrczoci – jak postaw moraln si prezentuje. Szokujc nieumiejtnie, mona niechccy zosta potraktowanym jako zwolennik tego, przeciwko czemu si protestowao. Niestety kolejny powd wykorzystania tematyki ekstremalnej wynika chyba z fascynacji tzw. mrocznymi aspektami spoeczestwa i czowieka, czyli fascynacji zem. Taka twrczo czsto bywa ohydna i odrzucajca. Czemu wtedy ona suy? Chyba promocji za, ekstremalnych pogldw i zachowa, wypaczaniu psychiki.


Jakiego sprztu uywacie do tworzenia muzyki i grania jej na ywo?


W przypadku “Beasts of the end times” podstawowy sprzt to komputer, minidisc i mikrofony pojemnociowe. Wymieni naley take rne nie-standardowo-muzyczne rda dwiku nagrane na minidisc’a a nastpnie zsamplowane – co tam si znalazo to zostawi dla siebie :-)
Doliczy trzeba jeszcze gitar Marcina Kpy oraz instrumentarium Mniamos’a. Jeli chodzi o nowy materia to nasz “park maszynowy” wzbogacamy stale o nowy fizyczny sprzt – syntezatory, efekty, kontrolery midi, jak rwnie o instrumenty i efekty wirtualne. Podczas gry na ywo wykorzystujemy to samo instrumentarium, co w przypadku twrczoci studyjnej, niekiedy wzbogacone o dodatkowe instrumenty.

Opowiedzcie o swojej debiutanckiej pycie “Beasts of the End Times”. Jaki materia zawiera ten album i do czego odnosi si tytu pyty? Czyby bya to aluzja do ksiki niejakiego Henryka Pajka “Bestie koca czasw”?

“Beasts of the end times” zawiera 8 utworw utrzymanych w stylistyce industrial/noise a konkretniej power electronics/death industrial. Wikszo wykorzystanych instrumentw i efektw to wersje programowe. Wiele cieek to zmiadone efektami dwiki syntezatorw oraz sample pochodzce z field recordingu, a nastpnie przepuszczone poprzez stos efektw.
Pyta powstawaa ponad 2 lata – od 2008 do 2010 roku. Tematyka na niej zawarta jest raczej mao pozytywna, bo porusza takie kwestie jak wojna, stan wojenny, nowy porzdek wiata. Odnonie tytuu masz racj – pochodzi z niniejszej ksiki. Pyta oglnie jest zbiena z zawart w ksice treci, cho nie jest jednak w aden sposb ilustracj do niej. Album wydany zosta w kooperacji dwch labeli: mojego Casual Control! i gdaskiego Zoharum.

Na koniec pytanie by moe oklepane, ale w gruncie rzeczy istotne i nieodzowne: jakie s wasze najblisze plany wydawnicze i koncertowe?

Nad nowym albumem praca aktualnie trwa. Jaki on finalnie bdzie, i na kiedy bdzie gotw, ciko mi to na t chwil stwierdzi, gdy jest to do wczesny etap. Po “Beasts of the end times” praca nad materiaem do mocno zwolnia i dopiero w ostatnim czasie nabiera tempa. Myl, e nowy album bdzie w pewien sposb kontynuacj “Beasts of the end times”. Po wakacjach – 22.IX.2012 - gramy w Drenie na “Tower Transmissions 2”. Serdecznie zapraszamy na koncert.


***

Wywiad ukaza si w nr 27 pisma "Modzie Imperium".

-- Adam T. Witczak [25 sierpnia 2012]



ostatnie wywiady autora:
Interview with Harry from Audio Gourmet -- [20 lutego 2016]
John Gore / 'kirchenkampf' / Oratory of Divine Love -- [24 marca 2013]
John Gore / 'kirchenkampf' / Oratory of Divine Love -- [24 marca 2013]
Ludola - uani z fantazj -- [10 grudnia 2012]
Harry (SkullLine) -- [11 stycznia 2012]
  wicej...

powrt do wywiadw »


Szukaj:

nowe na stronie:
Decondition ‎&…
Maison Close –…
Nyodene D – Eden…
Consumer Electronics…
Nova - Utopica Musa
SPK - Zamia Lehmanni…
Feanch, Dutour, Lubat…
The Third Eye Foundati…
Dissonant Elephant - 5…
Club Alpino - Woouldy
Club Alpino - Tunga
Roman Wierciski - We ar…
Jan Grnfeld - Music f…
Simfonica - Song of the…
Roman Catholic Skulls…
Chvad SB - Phenomenali…
Lonsai Maikov - Dce…
Robert Henke w Chorzowie
Dog in the Evening…
Sublamp - Cathedrals o…
wicej »

polecamy | wicej »

© 1996-2022 postindustry.org


wygenerowane w 0.009 s.