City Centre Offices 2005 | | 1. Magic Toys for Girls and Boys, 2. Invaders of Vanity Clubland, 3. We Accept All Our Parents Credit Cards, 4. Sweet Honeybee of Infinity, 5. Bass & Booze, 6. Live in Vanilla, 7. Super Scorer, 8. Asthmatic Detroit Car, 9. Bonjour Frisur
Co prawda nie mo¿na mówiæ o jakim¶ szczególnym, wyra¼nym trendzie, ale w¶ród m³odych elektroników co jaki¶ czas uwidacznia siê ma³y sentyment za tym, co w nowych brzmieniach dzia³o siê dziesiêc-piêtna¶cie lat temu. Prze³om ósmej i dziewi±tej dekady ubieg³ego wieku oraz pierwsza po³owa lat 90-tych to dla wielu dzisiejszych twórców okres pe³en inspiracji i albumów bêd±cych niezwykle wa¿nym punktem wyj¶cia do dzisiejszych eksperymentów z brzmieniem. Nic wiêc dziwnego, ¿e wczesne prace takich wykonawców jak Black Dog, Spacetime Continuum, Aphex Twin czy Autechre przez wielu dzisiejszych muzycznych odkrywców traktowane s± w kategoriach ju¿-klasyki gatunku. S³uchaj±c "Rotten Cocktails" nie mamy w±tpliwo¶ci, ¿e do grupy czerpi±cych z przesz³o¶ci wykonawców nale¿y równie¿ niemiecki duet Boy Robot.
Panowie Hans Moller (aka Boulderdash) oraz Michael Zorn (Lux Nigra) poznali siê w pracy (Rz±dowa Komisja Rewizji Podatkowych, brr); odrywaj±c siê od codziennych obowi±zków, gnani wspóln± muzyczn± pasj± powo³ali do ¿ycia projekt Boy Robot, dwa lata temu wydaj±c materia³ "Glamorizing Corporate Lifestyle". Maj±cy swoj± premierê w czerwcu tego roku nastêpca debiutu - "Rotten Cocktails" jest ju¿ dojrza³± artystyczn± wypowiedzi±, iskrz±c± siê mnogo¶ci± muzycznych odniesieñ, inspiracji i powi±zañ. Ta porcja 'zgni³ych koktaili', wbrew swemu tytu³owi, uwodzi swoistym, intryguj±cym poczuciem ¶wie¿o¶ci i przestrzenno¶ci. Czy¿by forma pierwszych prac IDM wci±¿ okazywa³a siê pe³na artystycznego potencja³u? Wydaje siê przecie¿, ¿e nowa propozycja Boy Robot jest niczym innym, jak 'tylko' klasyczn± podró¿± w nie mniej klasyczn± przesz³o¶æ. Sam pocz±tek albumu to wrêcz wycieczka w lata 70-te, gdzie¶ w okolice "Trans Europa Express" Kraftwerk (wystarczy porównaæ d¼wiêki otwieraj±ce oba albumy). Moller i Zorn szybko jednak uciekaj± w czasy im bli¿sze - szczególnie drugi kawa³ek, pe³en ciep³ych elektronicznych plam przywo³uje na my¶l pe³ne oddechu kompozycje Future Sound of London (znane choæby z "Lifeforms"). I tak jest ju¿ do koñca tej p³yty - panowie z Boy Robot chwytaj± siê tego samego muzycznego za³o¿enia, które nadawa³o wielko¶ci pierwszym pracom Autechre, Carla Craiga czy Richarda D. Jamesa - maj±c do wyboru melodiê b±d¼ nowe brzmienie, decyduj± siê na poszukuj±c± strukturê aran¿acji przy zachowaniu przejrzystych linii melodycznych. Wszystko za¶ zaprawiaj± klimatem wielkiej przestrzeni i oddechu, u¿ywaj±c ambientowych pasa¿y, sporej dawki umiejêtnie dobranych sampli i klasyczn± IDMow± rytmik±. "Rotten Cocktails" funkcjonuje wiêc w oparciu o gatunki ju¿ sprawdzone - strzêpy techno z Detroit, rytmiczny ambient czy 'inteligentne taneczne' granie. Sêk w tym, ¿e Boy Robot potrafi± zaoferowaæ w ten sposób muzykê sprawiaj±c± autentyczn± przyjemno¶æ - bo przecie¿ musz± podobaæ nam siê brzmienia, które ju¿ raz s³yszeli¶my ;-)
¦wietna p³yta dla fanów klasycznej elektroniki. Dla niestrudzonych brzmieniowych poszukiwaczy - "Rotten Cocktails" mog± siê jednak okazaæ porcj± d¼wiêków zbyt przewidywalnych i wyeksploatowanych. Dla mnie ten materia³ jest intryguj±cym (bo w jakim¶ sensie o¿ywczym) oddechem; i siedzi w odtwarzaczu ju¿ od d³u¿szego czasu.
jman / nowamuzyka.pl
-- jman [2 sierpnia 2005]
ostatnie recenzje autora: - Stealpot - Mass Mess.AGE -- [2 sierpnia 2005] - Kraftwerk - Minimum Maximum -- [2 sierpnia 2005] - Claro Intelecto - Neurofibro -- [24 listopada 2004] - Kettel - Volleyed Iron -- [24 listopada 2004] - Skalpel - Skalpel -- [24 listopada 2004] wiêcej...
powrót do recenzji » |