Soma Quality Recordings
2007 Ocena:
| | CD 1: 1. Virtual, 2. Ambience With Teeth, 3. The Weight, 4. The Weight (liposuction mix), 5. Age of Slack, 6. Tactile, 7. Techno Playtime, 8. Apt, 9 Chiba, 10. It Felt Like It, 11. Seers and Sages, 12. Dog Solitude; CD 2: 1. Parallel, 2. Squelch, 3. Erb, 4. Glossolalia, 5. Hub, 6. Vanttool, 7. Aural Wallpaper, 8 Rainbow Bridge, 9. Virtual HMMM.., 10. Vir²l
Muszê przyznaæ, ¿e z du¿± rado¶ci± przyj±³em do wiadomo¶ci niusa o planach remasterowania starych nagrañ The Black Dog, siêgaj±cych czasu kiedy co¶ takiego jak IDM nie by³o nawet w planach, a prekursorzy pokrêconej elektroniki dopiero poznawali ukryte combosy swoich sprzêtów do robienia techno. Ken Downie nale¿y bowiem do tej generacji muzyków, którzy potrafili w temacie malwersacji starej materii technicznych rytmów odnale¼æ nowy jêzyk porozumienia, czêstotliwo¶æ która zmienia³a zwyk³y, charakterystyczny wówczas dla Wielkiej Brytanii g³ód dobrej zabawy potêgowan± ecstasy, na transmisjê marzeñ o elektronicznej harmonii. Razem z tak¿e pocz±tkuj±cymi wówczas Future Sound of London, The Black Dog zapowiada³ nowy porz±dek, intryguj±c± falê zamieniaj±c± têpe bity w pe³ne pod¶wiadomego przepychu d¼wiêkowe sukiennice, w¶ród których narodzi³ siê choæby dyktuj±cy po dzi¶ dzieñ warunki kontraktu ze ¶wiatem Warp Records.
Na "Book of Dogma" znajduj± siê kawa³ki, jakie Downie razem z Hadleyem i Turnerem uskutecznili na przestrzeni lat 1989-1993, zanim jeszcze powsta³o klasyczne "Bytes". To co siê tutaj dzieje to kompletny old-school elektroniki wszelakiej, czasami wrêcz pora¿aj±cy prostot± i rado¶ci± z pierwszych lepszych d¼wiêków wydobytych z bit-maszyny. Klimat tego zbioru jest bardzo specyficzny, nie liczcie zatem ani na polot Bytes, ani genialno¶æ Spanners, ani nawet na kombinatorykê Music for Adverts, nie mówi±c ju¿ o bardziej wspó³czesnych przetwórstwach Downie'ego. Dogma gromadzi nagrania proste jak cep - bicik, melodyjka, jaki¶ prosty sample tu i ówdzie. Tu nie ma czego¶ takiego jak g³êbia, wielowarstwowo¶æ, przenikanie wymiarów i atmosfer - tu wszystko jest proste, dwuwymiarowe, lecz niew±tpliwie posiadaj±ce swój staroszkolny czar, zupe³nie jak amigowskie przygodówki, do których Dogma pasuje jak znalaz³. Oczywi¶cie w tej ca³ej prostocie i elektronicznych p³yciznach nie mo¿na upatrywaæ jebanki z malucha, eurodance'u, hi-nrg, czy innych umy¶lnie brutalnych dla otoczenia prawd; to bardziej dziecinna frajda z ekploracji materia³ów do tej pory szerzej nieznanych, ko³acz±cych siê co prawda w mózgownicach, lecz nie wyartyku³owanych. A pomiêdzy nimi kilka przeb³ysków Arkadii, pod postaci± "Age of Slack", "Ambience With Teeth", czy oczywi¶cie "Virtual". -- eliks [5 listopada 2007]
ostatnie recenzje autora: - Artefactum - Foxgloves & Bluebells -- [8 marca 2011] - Killing Joke - Absolute Dissent -- [8 grudnia 2010] - Threshold HouseBoys Choir, The - Form Grows Rampant -- [2 grudnia 2010] - Death in June - Peaceful Snow -- [26 listopada 2010] - Strength Through Joy - The Force of Truth & Lies -- [1 wrze¶nia 2010] wiêcej...
inne recenzje Black Dog, The: - Black Dog, The - Bytes -- eliks [7 lipca 2004] - Black Dog, The - Further Vexations -- Pawel Gzyl [14 maja 2009] - Black Dog, The - Spanners -- eliks [16 stycznia 2004] - Black Dog, The - Temple of Transparent Balls -- eliks [6 kwietnia 2008]
powrót do recenzji » |