¤ Andre Schmechta (X-Marks the Pedwalk) ¤

X-Marks the Pedwalk - never look back!!!

Zespó³ XMTP powsta³ w 1989 roku w Münster w Niemczech. Od pocz±tku okrzykniêty nadziej± niemieckiej sceny electro, i europejsk± odpowiedzi± na Skinny Puppy. Pierwsza p³yta "Freaks", wydana w 1991 w Zoth Ommog, by³a niezbitym dowodem fascynacji kanadyjskim industrialem a la Puppies i FLA. Nastêpne, "Human desolation", a szczególnie "Killing had begun" to ju¿ nowatorskie, w³asne brzmienie (cold-dark electro) oraz inteligentne, ciekawe teksty, podane w typowym electro-industrialnym sosie. Od tamtej pory nale¿eli juz do ¶cis³ej czo³ówki gatunku, a wkrótce pojawili sie ich na¶ladowcy co tylko mo¿e dobrze ¶wiadczyæ o wp³ywie grupy na ówczesn± scene electro. "Meshwork", p³yta wydana w 1995 roku, to jednak wielkie zaskoczenie i zdecydowany zwrot w kierunku inteligentnego techno, danceflooru, zabarwionego ³agodnym EBM-soundem. I w takim w³a¶nie stylu jest tak¿e ostatnia bardzo interesuj±ca p³yta - "Drawback", wydana pod koniec 1997 roku.

Rozmowa z Andre Schmecht± (Sevrenem Ni-arbem) g³ównym architektem, kompozytorem, autorem tekstów i producentem XMTP, ale tak¿e jednym z ciekawszych animatorów electro-industrialu w swiecie, producentem nagrañ wielu nowych grup, obok cEvina Keya, Billa Leeba, czy Clausa Larsena - ¿ywa legenda!

Postindustry: Andre, jeste¶ jednym z pierwszych i do tej pory, g³ównych twórców EBM, electro w Niemczech, Wasze pierwsze p³yty by³y niew±tpliwie inspirowane skinny puppy, ostatnie dwie to jednak ostra dawka techno, popu, danceflooru itp.. Powiedz co sprawi³o tak nag³y zwrot w Waszej twórczo¶ci?

Andre: Je¶li przez d³ugi czas tworzysz jak±kolwiek muzykê, to musisz czuæ zadowolenie z tego co robisz, inaczej twoja praca bêdzie nudna. Po "killing had begun" poczu³em, ¿e muszê co¶ zmieniæ w naszej muzyce, bo inaczej, nastêpna p³yta bêdzie podobna do poprzedniej, a przez to wtórna. Nie chcia³em sie tak¿e koncentrowaæ tylko na electro czy EBM, bo kreatywno¶æ polega m.in. na ³±czeniu dobrych ideii z ró¿nych gatunków muzycznych, i ten nasz zwrot wyda³ mi siê zupelnie logiczny. Nie oznacza to jednak wcale, ¿e nied³ugo XMTP nie bêdzie robi³ zupe³nie innej muzyki, nie powiem ci jaki bêdzie sound naszej nastêpnej p³yty. Muzykê robimy spontanicznie, tak wiêc wszystko siê mo¿e zdarzyæ.

PI: Coraz wiêcej grup "miesza" rózne gatunki muzyczne, sukces Prodigy jest najlepszym dowodem, ¿e to siê podoba i dobrze sprzedaje. Nie uwa¿asz, ¿e w przysz³o¶ci dla EBM czy electro jest to jedyna droga do wyj¶cia z zastoju, w jakim niew±tpliwie siê ten gatunek znalazl?

Andre: Nie wiem jaka mo¿e byæ przyszo¶æ electro. Coraz trudniej jest tworzyæ zupe³nie now± muzykê, "kombinacje" miêdzy ró¿nymi stylami wydaj± sie byæ najlepsz± drog± by byæ chocia¿ trochê innowacyjnym, ale zauwa¿, ¿e ta ewolucja dotyczy ka¿dego rodzaju muzyki. Oczywi¶cie to mo¿e przynie¶æ, albo przynosi sukces, bo zwiêksza siê chocia¿by audytorium zainteresowane twoj± twórczosci±. W ca³ej muzyce pop dzieje siê dok³adnie tak samo, bo oni równie¿ zdali sobie sprawê, ¿e niebezpiecznie jest staæ w miejscu. Niestety do electro fanów czy grup dociera to bardzo powoli!

PI: Móg³by¶ w paru s³owach opisaæ muzykê, któr± w tej chwili gracie? Electro-pop, nowoczesny EBM, czy mo¿e inteligentne techno? Wiem, ¿e muzykê powinno sie s³uchaæ, a nie opisywaæ paroma s³owami, ale wiem tak¿e, ¿e w Polsce bêdzie bardzo trudno dostaæ wasz± najnowsz± p³ytê.

Andre: Wiele elementów, które sk³adaj± siê w prost± muzykê elektroniczn± - to wszystko.

PI: Przewidujecie jakie¶ koncerty, promuj±ce now± p³ytê? Dawno nie grali¶cie ¼adnego tournee.

Andre: Wci±¿ planujemy trasê, ale szczegó³ów jeszcze nie mogê ci podaæ.

PI: Poza XMTP, grasz w innych projektach, b±d¼ zespo³ach, ¿e wspomnê: Ringtailed Snorter, Pax, Hyper-1-dex. Jak to siê dzieje, ¿e wspó³pracujesz w³a¶nie z tymi, a nie innymi muzykami, i czy taka wspó³praca jest dla Ciebie czym¶ kreatywnym, ciekawym, przy czym mo¿esz siê czego¶ nauczyæ, czy te¿ nie umiesz odmawiaæ? Szykujesz co¶ nowego w tych pobocznych projektach?

Andre: Jesli kto¶ jest tak aktywny muzycznie, od wielu lat, jak ja, to poznajê oczywi¶cie mnóstwo ró¿nych muzyków, którzy maj± czasami ciekawe pomysly, które potem razem realizujemy. Staram siê wybieraæ tylko te najlepsze, ale ró¿nie to bywa. To jest dla mnie bardzo interesuj±ce do¶wiadczenie, wiele mo¿na siê nauczyæ, ale przyznam, ¿e czasem trudno jest niektórych "otworzyæ" na nowe propozycje, przekonaæ do nowych koncepcji itp. Mnie tak¿e trudno jest przekonaæ! A co do nowych rzeczy, to szykujemy, wraz z Heiko z ECO, now± p³ytê Pax, byæ mo¿e uka¿e siê ju¿ w pierwszym pó³roczu 1998.

PI: Jeste¶ tak¿e, b±d¼ by³e¶ producentem p³yt wielu ró¿nych grup, wspomnê tylko te najciekawsze: Evils Toy, Steril, Armageddon Dildos, Abscess - robisz to, bo lubisz, czy te¿ stoj± za tym racje finansowe?

Andre: To bywa ró¿nie, generalnie musi mi siê grupa podobaæ, ¿eby j± produkowaæ. Je¶li nie znajdujê ¿adnych ciekawych pomys³ów w ich muzyce, to odmawiam. Oczywi¶cie, wytwórnia, b±d¼ zespó³ musi mi zap³aciæ za moj± pracê. Gdyby¶ mi zaproponowa³ jednak milion dolarów za produkcje jakiego¶ shitu (po naszemu gówna - przyp. autora) to bym sie zastanowi³!!!! Ha, ha!

PI: Jest jaka¶ grupa, któr± produkowa³e¶, warta twojej rekomendacji (mistrzu - przyp. autora)?

Andre: Nie chce wyró¿niaæ jakiejkolwiek, my¶lê, ¿e wszystkie s± warte pos³uchania!

PI: Wci±z nagrywasz dla legendarnej, niezale¿nej wytwórni Zoth Ommog, a przecie¿ móg³by¶ przenie¶æ siê do jakiego¶ wielkiego koncernu, który móg³by lepiej wypromowaæ XMTP. Boisz sie utraty choæ czê¶ci niezale¿no¶ci, czy te¿ nie dosta³e¶ konkretnej propozycji? A mo¿e szkoda by Ci by³o opu¶ciæ Tallê XLC (szefa Zoth Ommog)?

Andre: Znam wszystkich w Zoth Ommog i wiem czego mogê siê po nich spodziewaæ, koncentrujê siê tylko na muzyce, a to jest dla mnie najwa¿niejsze. Poza tym wci±¿ reprezentujemy muzykê elektroniczn±, a Zoth Ommog jest jedn± z bardziej znanych wytwórni z tych kregów muzycznych, i to mi wystarcza.

PI: Twoje inspiracje, przy tworzeniu muzyki: filmy, podró¿e, kobiety, narkotyki, sztuka? Mo¿e co¶ innego?

Andre: My¶lê, ¿e sam jestem inspiracj± dla tego co robiê, chocia¿ wp³ywy ksi±¿ek, filmów itd. s± nie¶wiadome, gdzie¶ w drugim planie. Kiedy zasiadam do tworzenia nowych utworów to liczê sie tylko ja i moje instrumenty!

PI: Które utwory z nowej p³yty uwa¿asz za najbardziej udane?

Andre: Ciê¿ko powiedzieæ, najbardziej lubiê - "W.I.T.I.A.k." i "drawback".

PI: Dziêki za wywiad, i do zobaczenia na koncertach!

Strona XMTP: www.x-marks.com

-- r@ [1998]



ostatnie wywiady autora:
Najwa¿niesza jest my¶l – wywiad z Radkiem Kordasiewiczem, jednym z cz³onków grupy artystycznej MusicWordArt. -- [12 listopada 2005]
Neotek -- [29 maja 2001]
Gary Dassing (Mentallo & the Fixer) -- [1999]
Bill Leeb (Front Line Assembly, Delerium etc.) -- [1997]
Sasha Konietzko (KMFDM) -- [1997]

powrót do wywiadów »


Szukaj:

nowe na stronie:
Decondition ‎&…
Maison Close –…
Nyodene D – Eden…
Consumer Electronics…
Nova - Utopica Musa
SPK - Zamia Lehmanni…
Feanch, Dutour, Lubat…
The Third Eye Foundati…
Dissonant Elephant - 5…
Club Alpino - Woouldy
Club Alpino - Tunga
Roman Wierciñski - We ar…
Jan Grünfeld - Music f…
Simfonica - Song of the…
Roman Catholic Skulls…
Chvad SB - Phenomenali…
Lonsai Maikov - Déce…
Robert Henke w Chorzowie
Dog in the Evening…
Sublamp - Cathedrals o…
wiêcej »

Polecamy: newforces: harsh noise/experimental sound label | wiêcej »

Polecane-satatuhatta: Label focusing on harsh noise and experimental sounds | wiêcej »

polecamy | wiêcej »

© 1996-2024 postindustry.org


wygenerowane w 0.013 s.