Ninja Tune
2004 | | 1. High, 2. Not Too Bad, 3. 1958, 4. Together, 5. So Far, 6. Break In, 7. Quiz, 8. Asphodel, 9. Theme from ‘Behind the Curtain', 10. Sculpture
Nasi przedstawiciele w Ninja Tune maj± w³a¶nie swój czas - oto bowiem ukaza³a siê d³ugo oczekiwana du¿a p³yta Skalpela - wroc³awskiego duetu dwójki dj-ów - Marcina Cichego i Igora Pud³o. "Postanowili¶my pokazaæ polski jazz ca³emu ¶wiatu" - powiedzia³ Igor i p³yta Skalpela, w ca³o¶ci oparta na "polskich" samplach, zdaje siê byæ ¶wietnym spe³nieniem jego obietnicy. O tym, ¿e polski jazz ma bogat± tradycjê i niewyczerpane archiwum - wiemy doskonale. Takie nazwy jak Komeda, Stañko, Urbaniak czy Novi Singers w swej kategorii nale¿± do czo³ówki ¶wiatowej. Pozostaje zastanowiæ siê, czy wroc³awski duet, dziêki swej nowej p³ycie, ma szanse znale¼æ siê w czo³ówce ¶wiatowego nu-jazzu i elektroniki.
Kr±¿ek "Skalpel" powstawa³ trzy lata. W tym czasie panowie Cichy i Pud³o konsekwetnie "zlepiali" swój materia³ za pomoc± fragmentów archiwalnych nagrañ polskiego jazzu. "W twej g³owie pojawia siê pomys³, który starasz siê jak najlepiej zrealizowaæ. Znalezienie odpowiednich d¼wiêków zajmowa³o nam czasem bardzo du¿o czasu" - mówi Cichy. S³uchaj±c tej p³yty doskonale zdajemy sobie sprawê z ilo¶ci pracy, jak± nasz dj-ski duet w³o¿y³ w te dziesiêæ kawa³ków - wszystkie brzmi± bowiem po prostu perfekcyjnie; trudno uwierzyæ, ¿e Skalpel nie jest po prostu zespo³em jazzowym, który jamuj±c nagra³ sobie cztedziestominutow± p³ytê. Nie - ten materia³ sk³ada siê z d¼wiêków, które pierwotnie "nale¿a³y" do innych utworów, i które ponownie zosta³y odkryte i wykorzystane przez Skalpela. Cichy i Pud³o umiejêtnie po³±czyli realizuj±c swe jazzowo-psychodeliczne pomys³y, przywo³uj±ce na my¶l dokonania The Cinematic Orchestra czy Jaga Jazzist. P³yta "Skalpel" uznana ju¿ zosta³a za pewien rodzaj kontynuacji kr±¿ka "Motion" The Cinematic Orchestra. Oba materia³y powsta³y w podobny sposób (ba, Londyñczycy korzystali równie¿ z archiwum polskiego jazzu), oba prezentuj± podobny, bardzo wysoki poziom. I tak jak "Motion" by³a p³yt± marzycielsk± i pe³n± przestrzeni, tak polski duet zmierza w stronê brzmieñ bardziej psychodelicznych, momentami klaustrofobicznych - szczególnie w drugiej czê¶ci albumu. Najlepszym kawa³kiem jest tu chyba "Together" - pe³en niezwykle poci±gaj±cego, przyprószonego trzaskiem czarnej p³yty niepokoju. Potem mamy mroczny "Asphodel", który z powodzeniem sprawdzi³by siê na soundtracku do takich filmów jak "Twin Peaks". Ca³o¶æ za¶ zamyka znany ju¿ z wcze¶niej wydanej ep-ki Skalpela, koj±cy kawa³ek "Sculpture", bêd±cy ju¿ swoist± wizytówk± duetu.
Pora na podsumowania. Muzyka Skapela to granie (samplowanie?) na bardzo wysokim poziomie, bêd±ce niew±tpliwie znakomit± promocj± polskiej muzyki - tak nowoczesno-elektroniczej ("Skalpel" to kawa³ bardzo dobrej, dj-skiej roboty), jak i stricte jazzowej (kultowa w niektórych krêgach seria "polish jazz" staje siê coraz popularniejsza). Jak mówi Marcin Cichy - "bez Ninja nie by³oby nas. Gdyby ten album ukaza³ siê w Polsce - przepad³by". Byæ mo¿e sukces Skalpela sprawi, i¿ nasze media bardziej zainteresuj± siê polskim nowym graniem? Byæ mo¿e równie¿ polskie nowe granie stanie siê równie¿ obiektem uwagi zachodnich wydawców? Oby.
jman / nowamuzyka.prv.pl -- jman [24 listopada 2004]
ostatnie recenzje autora: - Stealpot - Mass Mess.AGE -- [2 sierpnia 2005] - Kraftwerk - Minimum Maximum -- [2 sierpnia 2005] - Boy Robot - Rotten Coctails -- [2 sierpnia 2005] - Claro Intelecto - Neurofibro -- [24 listopada 2004] - Kettel - Volleyed Iron -- [24 listopada 2004] wiêcej...
powrót do recenzji » |