W 1990 roku niejaki Michael Cretu (prywatnie m±¿ Sandry - tej od "Marii Magdaleny") wyda³ pod szyldem 'Enigma' swoj± debiutanck± p³ytê. I zbi³ kokosy. Platyna goni³a platynê, a singlowy "Sadeness (part I)" dowêdrowa³ do szczytu list przebojów w dwudziestu czterech krajach. Delerium w 1990 roku wydawa³o "Syrophenikan", a kolejne wielkie dzie³a mia³y ukazywaæ siê w bardzo krótkich odstêpach. Nie przenosi³o to jednak pieni±¿ków, co nie mo¿e dziwiæ zwa¿ywszy na 'mroczno¶æ' materia³u jak± Leeb i Fulber serwowali. W 1993 roku Enigma ponownie podbija ¶wiat za spraw± "The Cross of Changes" i mega-hitu "Return to Innocence". Pytanie, czy ten ogromny sukces komercyjny sprawi³, ¿e Bill i Rhys jako Delerium zupe³nie zmienili styl (któremu pozostali wierni do dzi¶)? Czy liczyli, ¿e na fali sukcesu Enigmy ich konta zostan± w znacznym stopniu zasilone wp³ywami ze sprzeda¿y "Sematic Spaces"? Je¿eli nawet tak my¶leli, to wytwórnia im nie pomog³a - Nettwerk wówczas by³ w kryzysie finansowym i nie specjalnie promowa³ nowe oblicze Delerium. Trzy lata pó¼niej inaczej to ju¿ wygl±da³o przy okazji promocji "Karmy" i odnios³o ogromny sukces, ale potencja³u "Semantic Spaces" nie wykorzystano.
Inna sprawa, ¿e nowe brzmienie Delerium do dzi¶ nie wygra³o u mnie z tym, co by³o wcze¶niej. Ok, "Flowers Become Screens" i "Incantation" to ¶wietne dwie piosenki, z rewelacyjnym wokalem Kristy Thirsk, ale... to s± w³a¶nie piosenki w pe³nym tego s³owa znaczeniu, które przy odpowiednim promowaniu mog³y odnie¶æ jaki¶ sukces, mog³y byæ puszczane w komercyjnych stacjach radiowych. S³ucha siê fajnie, ale gdzie ten dreszcz towarzysz±cy nam od "Faces, Forms & Illusions"? Pozosta³e utwory? D³ugie, pe³ne etnicznych motywów, za¶piewów, chora³ów gregoriañskich, które powsta³y na fali sukcesu innego projektu - Deep Forest. Relaksuj±ce na pewno, ale na d³u¿sz± metê ma³o zachêcaj±ce do ponownego wys³uchania. Numer jeden to konsekwentnie "Incantation", ale tak trudno wyobraziæ sobie, ¿e wysz³o to spod palców Billa i Rhysa:)